Intercooler to element występujący w większości turbodoładowanych silników. Jego głównym zadaniem jest obniżanie temperatury powietrza dostarczanego do silnika. Dlaczego to ważne? Ponieważ chłodniejsze powietrze jest gęstsze, co oznacza, że można dostarczyć go więcej do silnika, a więcej powietrza oznacza, że można dostarczyć więcej paliwa, co przekłada się na zwiększoną moc i osiągi.

Jak działa intercooler?

Intercooler jest kluczowym elementem w turbodoładowanych silnikach, który ma za zadanie obniżać temperaturę powietrza dostarczanego do silnika. Działa na zasadzie prostego, ale efektywnego procesu chłodzenia. Aby lepiej zrozumieć, jak działa intercooler, warto przyjrzeć się temu co dzieje się z powietrzem w turbodoładowanym silniku:

Sprężanie powietrza przez turbinę: Proces rozpoczyna się od turbiny. Wirnik wydechowy turbiny napędzany jest gazami wydechowymi i obraca się z dużą prędkością. Wirnik wydechowy jest połączony osią z wirnikiem dolotowym, którego celem jest sprężanie powietrza, zwiększając jego ciśnienie i napływ do silnika.

Wzrost temperatury powietrza: W wyniku sprężania, powietrze staje się gorące. To zjawisko jest naturalnym efektem, ponieważ energia wydzielana podczas sprężania przekształca się częściowo w ciepło. Niemniej jednak, gorące powietrze ma niższą gęstość i zawiera mniej tlenu, co ogranicza możliwości silnika.

Przejście przez intercooler: W tym momencie intercooler wkracza do akcji. Powietrze przepływa przez intercooler, gdzie jest schładzane przez chłodne powietrze (wpadające do niego z zewnątrz na skutek ruchu auta) lub płyn chłodzący (wtedy mówimy o intercoolerze wodnym).

Schładzanie powietrza: Podczas przejścia przez intercooler, gorące powietrze traci część swojej temperatury. Chłodzenie powietrza powoduje kondensację pary wodnej, co jeszcze bardziej obniża jego temperaturę. Chłodniejsze powietrze jest gęstsze i zawiera więcej tlenu, co jest kluczowe dla lepszego spalania w silniku.

Dostarczanie do silnika: Po schłodzeniu, powietrze jest przekazywane do kolektora dolotowego silnika. Teraz jest gotowe do spalania, a niższa temperatura przekłada się na większą wydajność, moc i efektywność paliwową silnika.

wykres ukazujący spadek temperatury powietrza w układzie dolotowym po zastosowaniu tuningowego intercoolera

Korzyści wynikające z użycia tuningowego intercoolera

Większa moc: Schłodzone powietrze jest gęstsze, co pozwala na dostarczenie większej ilości tlenu do silnika. To z kolei przekłada się na wzrost mocy.

Lepsze osiągi: Dzięki zwiększonej mocy, samochody wyposażone w sportowy intercooler osiągają lepsze wyniki przy przyspieszaniu i wyższych prędkościach.

Trwałość silnika: Niższa temperatura powietrza zmniejsza ryzyko przegrzania silnika i pomaga w utrzymaniu stabilnej pracy. To może przyczynić się do dłuższego życia silnika.

Efektywność paliwowa: Lepsze spalanie dzięki zimnemu powietrzu może prowadzić do poprawy efektywności paliwowej, co jest korzystne dla portfela kierowcy.

Ograniczenie "kłopotów" z ciepłem: W przypadku sportowych samochodów, które często pracują pod dużym obciążeniem, sportowy intercooler pomaga w utrzymaniu kontrolowanej temperatury silnika, co zmniejsza ryzyko przegrzania i awarii.

Wykres ukazujący zwiększenie przepływu powietrza po zastosowaniu sportowego intercoolera

 

Działanie tuningowego intercoolera jest istotne dla osiągnięcia maksymalnych osiągów w turbodoładowanych samochodach. Dzięki temu komponentowi możliwe jest dostarczenie więcej tlenu do silnika, co z kolei przekłada się na większą moc i lepsze osiągi. Warto zaznaczyć, że wybór sportowego intercoolera powinien być dokładnie przemyślany, aby pasował do konkretnej konfiguracji silnika i planowanych modyfikacji. Odpowiednio dobrany intercooler może naprawdę podnieść wydajność samochodu. Dlatego też, dla wielu entuzjastów motoryzacji, sportowy intercooler jest nieodłącznym elementem tuningu i poprawy osiągów swojego ulubionego pojazdu.